جزوه 90

وبلاگی برای دریافت جزوات دروس معارف اسلامی و علوم سیاسی؛ مخصوص دانشجویان کد نود و دیگران

جزوه 90

وبلاگی برای دریافت جزوات دروس معارف اسلامی و علوم سیاسی؛ مخصوص دانشجویان کد نود و دیگران

دستاورد هجوم اسرائیل به غزه؛ شکست یا پیروزی؟

يكشنبه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۳، ۱۱:۰۲ ق.ظ

دستاورد هجوم اسرائیل به غزه؛ شکست یا پیروزی؟

آیا تحلیل کارشناسان مطابق واقع است یا آنچه می شنویم، صرفاً کار رسانه ای و جنگ روانی در جهت منحرف کردن اذهان است؟

این روزها سخن از شکست رژیم صهیونیستی در رسانه های مختلف مورد تأکید واقع می شود. کارشناسان و تحلیلگران بسیاری، پس از یک ماه تهاجم علیه مردم مظلوم غزه، شکست ذلیلانه رژیم کودک‌کش اسرائیل را نتیجه‌گیری نموده اند.

نمونه آن روزنامه انگلیسی ایندیپندنت است که معتقد است رژیم اسرائیل در تجاوز به نوار غزه شکست خورده است و فلسطینی‌ها به ویژه حماس از یک ماه پیش قوی‌تر شده‌اند.

 

از سوی دیگر، گفته های برخی مقامات اسرائیلی و روزنامه های این رژیم که اذعان به شکست کرده اند نیز قابل توجه است. از جمله می توان به تعدادی از آن ها اشاره کرد: «اوری آریل» وزیر مسکن رژیم صهیونیستی از قدرت بازدارندگی اسرائیل ابراز ناامیدی کرد و اظهار داشت از نتایج جنگ ناامید است. وی همچنین افزود: اسرائیل به اهداف خود در این جنگ نرسیده است و لذا امیدی برای پیروزی وجود ندارد.

 

«عوزی لانداو» وزیر گردشگری رژیم صهیونیستی نیز با بیان اینکه قدرت بازدارندگی نیروهای نظامی اسرائیل به شکل قابل توجهی تحلیل رفته است، افزود: «اسرائیل به غزه حمله کرد، اما در صدمه زدن به حماس به موفقیتی دست نیافته است و به هیچ یک از اهداف خود نرسیده است.»

 

همچنین روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشت: «اسرائیل که تاکنون در نبرد غزه موفق نشده است، به دنبال راهی است تا خود را از تنگنای کنونی رهایی بخشد.»

 

پرسش اینجاست که چنین سخنانی را می توان مورد اعتماد قرار داد و شکست اسرائیل را نتیجه گرفت یا خیر؟ آیا تحلیل کارشناسان مطابق واقع است یا آنچه می شنویم، صرفاً کار رسانه ای و جنگ روانی در جهت منحرف کردن اذهان است؟

 

در واقع باید گفت آنچه نشانگر پیروزی یا شکست یک طرح است، میزان دستیابی به اهداف آن طرح است. این امکان وجود دارد که علت مطرح شدن چندباره موضوع آتش بس، تحقق اهداف رژیم صهیونیستی باشد. لذا شناخت اهداف اسرائیل در آغاز نمودن جنگ و تهاجم علیه غزه، لازمه تحلیلی صحیح در خصوص شکست یا پیروزی این رژیم است.

اگرچه اهداف رژیم صهیونیستی از این جنگ به طور رسمی اعلام نمی شود، اما می توان علل زیر را درخصوص چرایی شروع جنگ برشمرد:

 

1- شناسایی قدرت مقاومت فلسطین و ضربه زدن به آن

مسلماً ارزیابی کاملی از سلاح های مقاومت دراختیار اسرائیلی ها نیست. حفر تونل های بی شمار به سمت سرزمین های اشغالی، موضوعی است که غافلگیری رژیم صهیونیستی را در پی داشته است. موشک باران سرزمین های اشغالی توسط رزمندگان مقاومت با استفاده از انواع گوناگون موشک های پیش رفته و دوربرد به گونه ای بود که موجی از وحشت را میان صهیونیست ها به راه انداخت. رونمایی فلسطینی ها از اسلحه ی پیش رفته ی موسوم به «غول» نیز توانمندی دیگر مقاومت را به نمایش گذاشت. با شناسایی توان مقاومت، اسرائیل درصدد نابودسازی حداکثری آن برخواهد آمد. هم چنین می تواند در نبردهای آینده ی خود، با ارزیابی بهتری وارد عمل شود.

 

 

2- خلع سلاح مقاومت فلسطین از راه های دیپلماتیک یا بالاجبار

مقام معظم رهبری در خطبه های عید سعید فطر فرمودند: «سردمداران سیاسى استکبار میگویند باید حماس و جهاد را خلع سلاح کنیم.» رژیم صهیونیستی تلاش کرد از طریق ساماندهی تهاجمی بی سابقه و جنگی تمام عیار علیه غزه و نیز کشتار وحشیانه و بی رحمانه ی مردم مظلوم فلسطین، شروط جدیدی را بر فلسطینیان تحمیل کند که خلع سلاح مقاومت مهم ترین خواسته ی این رژیم برای آتش بس اعلام شد. اما با هوشمندی گروه های مقاومت، این خواسته ی صهیونیست ها به طور کامل رد شد و ضمناً اعلام گردید این شرط درقبال هیچ امتیازی پذیرفته نخواهدشد.

 

3- ایجاد بحران داخلی در فلسطین پس از افزایش احتمال روند آشتی ملی فلسطینیان

چندی پیش توافقاتی درجهت شکل گیری دولت فلسطین میان دو جنبش فتح و حماس صورت گرفت که نارضایتی صهیونیست ها را در پی داشت؛ لذا از هیچ تلاشی برای برهم زدن وحدت فلسطینیان و جلوگیری از ایجاد دولت وفاق ملی فروگذار نخواهندکرد. می توان جنگ مزبور را در همین راستا دانست.

 

4- شناخت رویکرد دولت جدید مصر در قبال مسأله فلسطین

از آنجا که با روی کار آمدن دولت السیسی، رویکرد وی در قبال فلسطین نامشخص باقی مانده بود، لازم می آمدتا با اتخاذ سیاستی، آن را شناخت؛ بنابراین رژیم صهیونیستی ضمن ایجاد جنگ همه جانبه علیه غزه، به آزمودن السیسی و دولت وی پرداخت. دولت جدید مصر نیز با تخریب تونل های منتهی به این کشور عملاً دوستی و ارتباط خود با رژیم اشغالگر قدس را به اثبات رساند؛ تونل هایی که طبق گفته ی فلسطینیان، برای انتقال غذا و دارو به غزه استفاده می شده است.

 

5- نسل کشی مسلمانان

نکته قابل توجه در جنگ اخیر، شمار کشته ها و مجروحان فلسطینی است که به نظر می رسد این اقدام با هدف جلوگیری از افزایش جمعیت مسلمانان غزه صورت گرفته است. براساس آمارهای اعلام شده، حاصل یک ماه تهاجم گسترده ی صهیونیست ها، بیش از 1800 شهید و 9000 زخمی بوده است. بیش تر این تعداد را کودکان و زنان تشکیل می دهند. به طوری که در میان شهدا، بیش از 400 کودک به چشم می خورد. نمی توان این قتل عام بی رحمانه را اتفاقی دانست. چنان که «مونیکا عواد» سخنگوی یونیسف،ضمن محکوم کردن هدف قرار دادن کودکان و زنان توسط نظامیان اسرائیلی، گفت اسرائیل متعمدانه کودکان در غزه را می‌کشد. هم چنین سازمان عفو بین‌الملل تأکید کرده که اسرائیل پزشکان را عمداً هدف گرفته و کشته است. پس می توان یکی از اهداف رژیم صهیونیستی را نسل کشی مردم مسلمان غزه دانست.

 

6- از بین بردن تونل های حفر شده

تونل های حفرشده میان غزه و مصر مسئله ی نگران کننده ای بود که مصری ها چنان که گفته شد آن را برطرف کردند. تونل های دیگری نیزحیرت اسرائیلی ها را برانگیخت؛ این تونل ها به سوی سرزمین های اشغالی حفر شده بودند که هرروز با آشکار شدن نمونه های آن، به نگرانی صهیونیست ها دامن می زد. حمله ی رزمندگان مقاومت از طریق تونل به یکی از پایگاه های اسرائیلی، موجب غافلگیری صهیونیست ها شد. بنابراین اسرائیلی ها یکی از اهداف اساسی خود را تخریب این تونل ها برشمرده اند.

 

7- بازگرداندن روحیه نظامیان ارتش اسرائیل

(به خصوص پس از ناکامی در جنگ 33روزه با حزب‌الله و دو جنگ 22روزه و 8روزه با غزه)

 

8- نابود کردن زیرساخت های نوار غزه

(از جمله منازل، بیمارستان ها، مدارس، تأسیسات، کارخانه ها و...)

 

9- مانور نظامی واقعی برای نبردهای بعدی

رژیم اسرائیل با اقدام نظامی خود علیه غزه به نوعی قصد آمادگی برای جنگ های آینده را دارد؛ ممکن است نبرد بعدی رژیم صهیونیستی علیه حزب الله لبنان باشد؛ این هدف را می توان از تحلیل روزنامه صهیونیستی هاآرتص دریافت که نوشته است: «اسرائیل باید از تجربه جنگ غزه برای جنگ بعد با حزب الله درس بگیرد.»

دور از ذهن نیست که اسرائیل با این مانور واقعی و جنگ کوچک، ابعاد نظامی نبرد احتمالی با ایران را بررسی می کند و برای آن جنگ آماده می شود.

 

حال می‌توان پیروزی یا شکست اسرائیل را تشخیص داد. اسرائیلی ها به نوعی توانسته اند در 4 مورد از 9 هدف فوق به نتیجه برسند. آن‌ها در شناخت رویکرد دولت جدید مصر، قتل عام و نسل‌کشی، نابودی زیرساخت‌های غزه و محک زدن قدرت نظامی خود برای جنگ‌های آتی به آنچه می خواسته اند، رسیده اند.

هدف اول اسرائیلی ها با شکست مواجه شده است؛ چرا که صهیونیست ها نتوانستند قدرت واقعی مقاومت را بشناسند. به اذعان یکی از کارشناسان صهیونیست در رسانه های اسرائیلی، قدرت مقاومت فلسطین نسبت به جنگ گذشته پنج برابر شده است.

این در حالی است که رزمندگان مقاومت نیز از تمام قدرت خود بهره نگرفتند. یکی از فرماندهان حماس اعلام کرد ما فقط از ده درصد توان خود در جنگ غزه استفاده کرده ایم و آمادگی نبردی طولانی‌مدت با اسرائیل را داریم.

لذا چنین می توان نتیجه گرفت که نخستین هدف اشاره شده محقق نشده است.

 

درخصوص دومین هدف، همان‌طور که گفته شد، گروه های مقاومت هیچ‌گاه حاضر به پذیرش آن شرط نخواهند شد و شکست دیگری در کارنامه رژیم صهیونیستی رقم خواهد خورد. "مشیر المصری" یکی از مسئولان برجسته جنبش مقاومت اسلامی حماس اعلام کرد: «سلاح مقاومت فلسطینی را هرگز اسرائیل نمی تواند حتی محدود کند، چه رسد به اینکه آن را از مقاومت بگیرد. سلاح مقاومت همواره کابوسی برای صهیونیست‌ها باقی خواهد ماند.»

 

همچنین تفرقه اندازی صهیونیست ها با شکست مواجه شده است؛ زیرا نه تنها مردم غزه از خواسته های خود دست نکشیده اند، بلکه مقاومت فلسطین محبوبیت مردمی پیدا کرده و مردم از مواضع مقاومت حمایت می کنند.

 

در نابودسازی تونل‌های حفرشده نیز موفقیتی حاصل نشده است؛ چرا که هنوز تعدادی از تونل های مقاومت برای صهیونیست‌ها ناشناخته باقی مانده است.

 

گزارش های خبری بیانگر آن است که روحیه نظامیان صهیونیست هم افزایش نیافته است. پایگاه خبری "پانوراما الشرق الأوسط" به نقل از منابع آگاه امنیتی، شمار تلفات و زخمی‌های نظامیان اسرائیلی جنگ غزه را فاش کرده است. بنا بر این اطلاعات محرمانه، طی 28 روز جنگ، دست‌کم 497 نظامی اسرائیلی و 113 افسر و درجه‌دار کشته و 897 نفر زخمی شده‌اند.

اطلاعات از موج خودکشی در میان نظامیان اسرائیلی حکایت دارد؛ به گونه‌ای که 166 نظامی اسرائیلی از ترس جنگ، فشار ناشی از جنگ روانی و به اسارت درآمدن، اقدام به خودکشی کرده اند. در این باره گفته شده است که 311 نظامی اسرائیلی برای فرار از جنگ، عمداً به اعضای بدن خود تیراندازی کرده اند.

 

علاوه بر شکست در موارد فوق، این جنگ ابعاد دیگری نیز داشت که رژیم صهیونیستی در مورد آن‌ها نیز با شکست مواجه شده است که یکی از برجسته ترینِ آن‌ها، شکل‌گیری افکار جهانی علیه اسرائیل است.

تظاهرات گسترده علیه کشتار اسرائیل در غزه در جای‌جای دنیا و تحریم کالاهای اسرائیلی توسط گروه های مختلف مردمی و آزادی‌خواه، ضدیت با صهیونیست‌ها را نشان می‌دهد که می‌تواند خسارت‌های اقتصادی و سیاسی در پی داشته باشد و در عرصه جهانی به محکومیت این رژیم بینجامد.

 

هزینه ها و خسارت های وارد شده به رژیم صهیونیستی نیز قابل توجه است. به‌طوری که بر اساس اظهارات وزیر دارایی رژیم صهیونیستی، تا روز یکم آگوست (دهم مرداد) هزینه کلی جنگ 3 میلیارد دلار برآورد شده است.

همچنین رادیو رژیم صهیونیستی زیان وارد شده به اقتصاد اسرائیل را 875 میلیون شیکل -معادل 250 میلیون دلار- اعلام کرد. گفته شده است که بخش فناوری اطلاعات، ‌صنایع فلزی و صنایع غذایی صهیونیست ها بیشترین خسارت را متحمل شده اند.

به گفته سران صهیونیست، حدود 500 میلیون دلار به بخش گردشگری اسرائیل -که یکی از منابع اصلی درآمد آنهاست- خسارت وارد گردیده است. لغو پروازهای تنها فرودگاه بین المللی اسرائیل یعنی «بن‌گوریون» یکی از اصلی ترین علل چنین خسارتی است.

 

خسارات وارده به گنبد به اصطلاح آهنین اسرائیل نیز به‌گونه ای بود که آمریکا در جهت ترمیم آن، کمک 225 میلیون دلاری برای اسرائیل ارسال کرد. مسلماً خسارت های دیگری نیز در پی پرتاب موشک‌های مقاومت به بخش‌های مختلف شهرک‌های صهیونیست‌نشین وارد شده است.

 

به علاوه می توان به از بین رفتن اعتماد سیاسی صهیونیست های ساکن مناطق اشغالی اشاره کرد. این اتفاق به خصوص با تظاهرات اعتراض آمیز ساکنان اسرائیلی به جنگ با غزه نمایان است.

 

از پیامدهای دیگر شکست در این جنگ، ایجاد اختلاف میان مقامات و مسئولان اسرائیلی است که ممکن است درمورد شروع جنگی تازه هیچ‌گاه به توافق نرسند. دیگر آنکه این جنگ بر روند مهاجرت یهودیان به مناطق اشغالی قطعاً مؤثر است و یهودیانی که قصد مهاجرت دارند، ترس و اضطراب همیشگی از رزمندگان و موشک‌های مقاومت را انتخاب نخواهند کرد.

 

با پذیرش خواست فلسطینی‌ها مبنی بر رفع محاصره غزه، شکستی دیگر برای رژیم صهیونیستی رقم خواهدخورد؛ چرا که امکان قدرت‌گیری دوباره مقاومت فراهم خواهد شد.

 

با بررسی صورت گرفته می توان شکست رژیم صهیونیستی را نتیجه‌گیری نمود؛ زیرا ناکامی‌های این رژیم در مقابل موفقیت‌های اندک به‌دست‌آمده، قابل توجه‌تر می‌باشد. لذا بار دیگر شاهد شکست مفتضحانه اسرائیلی‌ها در برابر مردم مقاوم و مظلوم غزه هستیم.

 

* اصلاح شده توسط جام نیوز

ارسال نظر

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.